Akcje, imprezy i wydarzenia promujące czytelnictwo w szkole:
WALENTYNKI W BIBLIOTECE Więcej zdjęć
Z okazji Dnia Zakochanych w bibliotece szkolnej zorganizowano „Randkę z książką”. Każdy czytelnik mógł sobie wylosować „książkę – walentynkę” i miło z nią spędzić czas w kąciku czytelniczym
MIKOŁAJKOWY KIERMASZ KSIĄŻEK Więcej zdjęć
Biblioteka szkolna zorganizowała w dniach 29.11 – 15.12. 2021 r. świąteczny kiermasz książek pod hasłem „Książki pod choinkę”. Cieszył się on dużym zainteresowaniem wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
NOWOŚCI WYDAWNICZE W NOWYM ROKU SZKOLNYM
Biblioteka szkolna zasiliła swój księgozbiór o nowe, ciekawe książki, według życzeń czytelników oraz potrzeb wynikających z realizacji zadań dydaktycznych szkoły.
NOC BIBLIOTEK 2021 pod hasłem „Czytanie wzmacnia” – 11.10.2021r. Więcej zdjęć
Udział w marszu czytelniczym, zorganizowanym przez biblioteki szkolne SP1 i SP3, Urząd Miasta i Bibliotekę Miejską w Iławie.
NARODOWE CZYTANIE 2021 – „ Moralność pani Dulskiej” G. Zapolskiej – 04.09.2021r. Więcej zdjęć
Biblioteka szkolna była współorganizatorem tego wydarzenia, a nasi uczniowie klas VII I VIII wraz z nauczycielami aktywnie uczestniczyli w ogólnopolskim głośnym czytaniu lektury.
1. Narodowe Czytanie - "Balladyna" J. Słowacki (5.09.2020 r.). Więcej zdjęć
2. Wystawa z okazji 715 - lecia Iławy pt. "Iława wczoraj i dziś". Więcej zdjęć
3. "Noc Bibliotek" - impreza czytelnicza (9.10.2020 r.). Więcej zdjęć
4. "Z książką Ci do twarzy" - Ranking książek. Więcej zdjęć
Z okazji XVII Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek, który w tym roku odbywał się pod hasłem „Zasmakuj w bibliotece”, biblioteka szkolna w ramach promocji czytelnictwa zaproponowała uczniom naszej szkoły udział w akcji czytelniczo-fotograficznej pt. „Zostań bohaterem literackim”. Poniżej prezentujemy galerię niektórych zdjęć, przedstawiających wybranych bohaterów książek oraz autora znanych na całym świecie baśni Hansa Christiana Andersena. Więcej zdjęć
Polecamy uczniom klas VII i VIII.
Kiana w swoim nastoletnim życiu ma pod górkę. Niedawno musiała przeprowadzić się do ojca, ponieważ jej mama gra w pewnym niezależnym filmie. Tak więc przez kilka miesięcy dziewczyna będzie mieszkać z tatą i jego nową rodziną, między innymi z Macoszydłem. Oczywiście musi też chodzić do szkoły. Tyle że nowa partnerka ojca, która w przybytku nauki miała dziewczynie wszystko załatwić, zostawia dziewczynę samą z problemem. A ta radzi sobie jak umie. Trafia do sali 117, gdzie lekcje ma Niezależna Specjalna Klasa ósma – czyli tzw. Nienauczalni. Kim oni są? Eskadra Nielotów, dzieciaki z trudnościami w nauce, półgłówki – tak mówią o nich niektórzy. Jak będzie? W skrócie – będzie jazda. Już chociażby ze względu na wychowawcę – pana Kermita, który traktuje tę pracę jako zło konieczne i przepustkę do zbliżającej się emerytury. I ze względu na uczniów. Każdy z nich jest specyficzny, z charakterkiem, oryginalny, z ciekawą receptą na swoje życie. „Na początku każdej godziny pan Kermit rozdaje zadania, a my ich nie robimy”. Parker Elias, Aldo, Mateo, Barnstorm. Każdy ma coś ciekawego w swoim życiorysie, czasem coś bolesnego, każdy chce tylko w końcu zaliczyć tę szkolę i żyć po swojemu. Poznajemy ich wszystkich w relacjach z innymi, w szkolnej i klasowej rzeczywistości. Nagle okazuje się, że niby ta „nienauczana” młodzież też ma uczucia, ambicje, marzenia, plany. Jakoś funkcjonują w tej społeczności, choć często do dorosłych podchodzą jak do jeża. Kiedyś gdzieś po drodze skrzywdzeni, nie zauważeni, nie docenieni – teraz liczą głównie na siebie i nie chcą nikomu nic zawdzięczać. Praca z nimi jest wyzwaniem, ale każdy ich najmniejszy krok naprzód – cieszy i od początku trzymamy za nich kciuki. „Dzięki Kermitowi wciąż jestem w Złotych Orłach.
Z okazji trwającego Tygodnia Bibliotek 8-15 maja 2020 r. zachęcamy Was do wzięcia udziału w akcji czytelniczo-fotograficznej pt. „Zostań bohaterem literackim”. Udział w akcji polega na:
- wybraniu ulubionej postaci literackiej,
- przebraniu się za tę postać,
- zrobieniu zdjęcia.
Zdjęcia należy przesłać wychowawcom klas lub paniom z biblioteki do 20 maja. Planujemy stworzyć ciekawą galerię i udostępnić ją na szkolnym FB. Zachęcamy do wzięcia udziału w akcji.
E. Białobrzewska
J. Sieńska
„GROCH Z KAPUSTĄ”
Związki frazeologiczne – ćwiczenia
Do podanych związków frazeologicznych dopasuj ich znaczenie. Jeśli masz wątpliwości, skorzystaj z internetowego słownika frazeologicznego języka polskiego. Podaję link do stron:
https://pl.wiktionary.org/wiki/Indeks:Polski_-_Zwi%C4%85zki_frazeologiczne#P lub
https://pl.wiktionary.org/wiki/Indeks:Polski_-_Frazeologizmy
Proszę podaj odpowiedzi według przykładu: 1. G., 2. J.,
Powodzenia!
1. Być sobie panem.
2. Z krwi i kości.
3. Położyć uszy po sobie.
4 Dać po sobie poznać.
5. Gruszki na wierzbie.
6. Zachować coś dla siebie.
7. Mieć się ku sobie.
8. Zostawiony sam sobie.
9. Zamknięty w sobie.
10. Taki sobie.
11. Słomiany ogień.
12. Masz, babo, placek!
13. Zebrać się w sobie.
14. Bułka z masłem.
15. W czepku urodzony.
16. Dałbym sobie rękę uciąć.
17. Łamać sobie głowę.
18. Mieć kogoś za nic.
19. Nabić sobie czymś głowę.
20. Nie dawać sobie w kaszę dmuchać.
21. Nie umieć sobie znaleźć miejsca.
22. Odejmować sobie od ust.
23. W gorącej wodzie kąpany.
24. Skakać sobie do oczu.
25. Wyrzucać coś sobie.
26. Groch z kapustą.
|
A. Ustąpić, upokorzyć się.
B. Szczęściarz.
C. Ręczę, jestem pewien.
D. Przeciętny, zwyczajny.
E. Skoncentrować się.
F. Duży kłopot.
G. Być niezależnym.
H. Kłócić się.
I. Myśleć o czymś intensywnie.
J. Rodowity, prawdziwy.
K. Nic trudnego.
L. Szukać wyjścia, rozstrzygnięcia.
M. Dzielić się z kimś, będąc w niedostatku.
N. Być niespokojnym.
O. Bez opieki, pomocy.
P. Nikomu nie powiedzieć.
Q. Niecierpliwy, porywczy.
R. Interesować się wzajemnie.
S. Chaos, bałagan.
T. Ujawnić, co się myśli.
U. Żałować czegoś.
V. Człowiek nie uzewnętrzniający się.
W. Nierealne obietnice.
X. Lekceważyć kogoś.
Y. Nie dać sobą przewodzić.
Z. Krótkotrwały zapał.
|
Panie z biblioteki J. Sieńska i E. Białobrzewska oraz pani polonistka E. Meredyk-Szczesiak zachęcają uczniów klas VII do wzięcia udziału w konkursie frazeologicznym, który rozpocznie się od 30.04.2020 r. Zadanie konkursowe wraz ze wskazówkami wykonania ćwiczenia zostaną przesłane poprzez dziennik elektroniczny LIBRUS uczniom klas siódmych. Odpowiedzi prosimy przesyłać do p. E. Meredyk-Szczesiak. Pierwsze trzy osoby, które prześlą prawidłowe odpowiedzi, otrzymają nagrody książkowe oraz maskotki.
Dnia 14 lutego 2020 roku klasa 8b uczestniczyła w lekcji bibliotecznej z okazji walentynek. Inicjatorami spotkania byli uczniowie. Przygotowali je wspólnie z polonistką, panią Edytą Meredyk-Szczesiak oraz z paniami bibliotekarkami, Elżbietą Białobrzewską i Julitą Sieńską. Zajęcia miały na celu zainicjowanie dyskusji czytelniczej w grupie rówieśniczej na temat przyjaźni i miłości, a głównie podkreślenie znaczenia tych uczuć w życiu człowieka.Uczniowie, pracując w grupach metodą skojarzeń, samodzielnie zdefiniowali pojęcie „przyjaciel”. Następnie korzystając ze słowników, wskazali podobieństwa i różnice między przyjaźnią a miłością. W trakcie zajęć zaprezentowali teksty literackie polskich poetów ukazujące różne oblicza miłości.
Czytaj więcej: Walentynki w bibliotece? Dlaczego nie?!
W naszej szkole przeprowadzono akcję "Książki pod choinkę",której głównym celem było zebranie i przekazanie książek wychowankom Domu dla Dzieci Powiatu Iławskiego w Kisielicach. Udało się zebrać 50 nowych książek o różnej tematyce. Dodatkowo uczniowie naszej szkoły, na lekcjach plastyki wykonali piękne, świąteczne zakładki.
Czytaj więcej: Książki pod choinkę